Hem | Sms lån | Större lån | Bolån | Privatekonomi | Spara pengar | Tjäna pengar | Skulder | Alla kategorier

Enkla Bolån - 0,95 % i ränta, risker?

Finns det några risker att ta ett bolån med Enkla? De har en ränta på 0,95 % … så att man lär spara massa pengar

Det nya enkla lånet på bolånemarknaden är positivt eftersom det skapar en hälsosam konkurrens för storbankerna som tar alldeles för höga räntor. Bankerna gjorde enorma summor förra året.

Eftersom man måste ha ett bostadslån från en tidigare bank innan man byter till Enkla tror jag inte att bostadsmarknaden kommer att påverkas. Har du gamla lån med rörlig ränta kan man behålla sin amorteringsfrihet.

Det finns andra nykomlingar på bolånemarknaden med billiga räntor. Då måste man dock ha mycket pengar eller en fet aktieportfölj.

Nackdelen är att du enbart har en bindningstid på tre år. Det innebär att: förändras din ekonomi till det sämre efter tre år kan du stå utan bostadslån… Jag håller mig till den traditionella banken.

Precis som Nordnet och Avanza gör även Enkla en kreditkontroll och kreditprövning innan lån löses in från andra banker.

Har någon gjort en ansökan hos Enkla? Accepterar de alla banker?

Jag följde deras instruktioner på hemsidan och de har nu bett mig om en formell ansökan. Det verkar dock som att de inte tar emot bolån från andra banker än storbankerna. Vet någon hur det fungerar? Jag har Danske bank.

Jag ansökte om ett bolån (har Sparbanken) och fick svar om att jag skulle inkomma med kontaktuppgifter. De har redan mina kontaktuppgifter. De skulle även höra av sig när det går elektroniskt. Det betyder att jag måste göra en manuell ansökan. Det känns inte jättepositivt.

"Hej,

Tack för ditt mejl!

Vi har för tillfället ingen möjlighet att hjälpa er på ett automatiserat och digitalt sätt hämta in eran bolåneinformation med den banken som ni har idag och där igenom så kommer det ta lite längre tid att hantera ert ärende, men inkom gärna med era kontaktuppgifter och vilken bank ni har i dagsläget så återkommer vi när ert ärende kan hanteras digitalt."

Som svar på frågan “När kommer Enkla att utbetala lån” finns det skrivet på deras hemsida.

De kommer enbart hantera en mindre grupp kunder till en början med följande egenskaper:

• Max belåning 2 500 000 kronor
  • En person sökande
  • 5 000 000 kronor för de som har medsökande
  • Kunder med en belåningsgrad under 50 %

Eftersom Enkla har fått in många ansökningar det att ta tid innan de kan hjälpa alla som uppfyller kraven. Överflyttning av lån planeras börja under juni månad.

Ok, det verkar som att det tar lång tid att flytta över sina bolån! Minst till efter sommaren om du inte tillhör den allra första gruppen som uppfyller deras krav.